פעולת לחץ חברתי לכיתות ד'-ח', ומטרתה לחשוף את החניכים להשפעות של הלחץ החברתי, ויבדקו את עצמם האם הם הולכים לפי הכלל או לפי עקרונותיהם.
ניתן לשתף את הפוסט בלחיצה על הסמלים למטה.
שם הפעולה: לחץ חברתי
ערך ראשי – לחץ חברתי
מטרות:
1. החניכים יחשפו לפירוש המושג לחץ חברתי.
2. החניכים יבינו את השפעותיו של הלחץ החברתי.
3. החניכים יבדקו את עצמם האם הם הולכים לפי הכלל או לפי עקרונותיהם.
מהלך הפעולה
משחק פתיחה – השעון
משחק השעון הבדוי – מוציאים את החניכים מהחדר, ולפני שהם נכנסים אומרים להם שהמדריך שם בחדר שעון,
מי שישמע את הטיקטוקים של השעון – יושב. לפני התחלת המשחק אומרים לחניך אחד שישב אחרי דקה וישכנע את כולם ששמע את השעון. אין באמת שעון.
בדיקת המושג "לחץ חברתי" אצל החניכים
פורסים נייר עיתון על הריצפה וכותבים במרכזו "לחץ חברתי", כל
חניך מצייר או כותב מה אומר לו צירוף המילים הזה ומסביר.
– כל חניך מתבקש לאחר מכן לכתוב סיטואציה של לחץ חברתי שתשמש כדילמה מאוחר יותר בפעולה.
משפטים מסכים/לא מסכים
המדריך מקריא מספר משפטים, על החניכים לבחור אם הם מסכימים או לא.
מי שמסכים הוא לקצה אחד של החדר, ומי שלא הולך לצד השני. מטרתם היא לשכנע את החניכים שבצד
השני לעבור לצד שלהם.
המשפטים:
1. מקדונלדס או שווארמה?
2. שוקולד או מייפל?
3. קולה או פפסי?
4. זארה או H&M?
5. מתמטיקה או אנגלית?
6. חברים או משפחה?
7. פריט מוחשי או פריט רגשי?
8. נעל ספורט או נעל עקב?
9. גלידה או ארטיק?
10. בריכה או ים?
11. סינמה סיטי או יס פלאנט?
12. ישראל או חו"ל?
הקו הארוך ביותר
מכינים 3 קווים מבריסטול, באותו הגודל בדיוק אך בצבעים שונים.
תולים את הקווים על הקיר (מאונך, מאוזן ובאלכסון), מוציאים חניך אחד מהחדר, אומרים לשאר החניכים שהקווים
באותו הגודל. אך על כל אחד לבחור קו אחד שיאלץ לשכנע את החניך שבחוץ שהוא הכי ארוך.
מטרת שאר החניכים היא לשכנע את החניך שבחוץ שהקו שבחרו הוא הארוך ביותר.
לפי הסיטואציה בודקים האם החניך מושפע מלחץ חברתי.
סיטואציות לחץ חברתי
ממקמים 2 כיסאות ריקים שישמשו כ"במה".
אומרים לחניכים שהם הולכים להציג מה הם היו עושים בסיטוציות האלה, כל פעם בוחרים 2 חניכים שישחקו בסיטואציות.
הסיטואציות (מה שהחניכים כתבו בתחילת הפעולה, אבל אפשר להשתמש גם מאלו – רק חשוב לבחור את הסיטואציות המתאימות לשכבת הגיל שלכם):
1. במסיבה שהייתה בשבוע שעבר, הציעו לחבר שלך לשתות. הוא שתה והשתכר וזה מצא חן בעיניו.
אתה מנסה לשכנע אותו שזב לא טוב לשתות בהגזמה כל פעם.
2. חבר טוב שלך נמצא בלחץ מטורף, לימודים, מבחנים, חברה, ההורים מציקים לו, אחיו הקטן נדחף לו לחיים.
הוא כל היום עצבני ולא יודע מה לעשות עם עצמו. הוא שמע מחבר אחר שעישון מרגיע אותו, וחושב לפנות לעישון כפיתרון. מה תעשה? ומה תגיד לו?
3. המנהלת עצבנה אותך ואת חבריך, כולם מתפתים לרסס גרפיטי על הקירות בבית הספר שמכפישות את שמה ומצפים ממך לקחת חלק. מה תעשה? והאם תשכנע אותם אחרת?
4. יש ילדה שעצבנה את חברות שלך, אבל את אוהבת לדבר ולהיות איתה. חברות שלך החליטו לעשות עליה חרם וקבעו את העובדה שגם את חלק מהחרם הזה. מה תעשי? האם תשכנעי אותן אחרת?
5. יצאתם למסיבה, והנהג התורן שתה. יש לחץ מהחברים שינהג למרות שהוא שתוי.
מה תעשה? תיסע איתו?
סיום
שואלים את החניכים-
איפה אתם פוגשים את הלחץ החברתי בחיי היום-יום שלכם?
האם אתם חושבים שאתם נכנעים אליו?
האם קרה לכם מקרה בו פעלתם לפיו?
איך אתם מגדירים את הלחץ החברתי?
הגדרה – לאחר שהחניכים מגדירים את הלחץ החברתי ומה הוא אומר להם, מציגים להם את ההגדרה של המושג.
"לחץ חברתי הוא שינוי בהתנהגות של הפרט כתוצאה מהקונפליקט בין רצונו לנהוג ככל העולה על רוחו לבין הצורך
בהשתייכות והדחף להתאים עצמו לחברה שסביבו. זהו מצב בו מופעלת השפעה חברתית על אדם מצד האנשים
הסובבים אותו. כתוצאה מכך, האדם עשוי "להיכנע" ולבצע פעולות מסוימות על אף שאינן תואמות את הרגליו,
העדפותיו ומצפונו."
הכנות מראש
1. 3 קווים באותו האורך אבל בצבעים שונים.
2. הגדרה של לחץ חברתי על בריסטול.
3. נייר עיתון שבמרכזו המושג "לחץ חברתי
4. טושים